Artykuły   Najpopularniejsze artykuły


O Artykule
Dodano: 13-09-2006
Ilość wyświetleń: 4133
Ocena artykułu: 3.3/5
calacalacalapolowapusta

Planowanie obrazu i fotografowanie - cz.2

Fotografowanie dla kompozycji

W języku technicznym fotografowanie jest aktem odwzorowania trójwymiarowej przestrzeni na dwuwymiarową płaszczyznę. Jakość tego odwzorowania zależy w dużym stopniu od fotografującego. To on wybiera obiektyw, czas naświetlania, wielkość przysłony, miejsce, z którego zdjęcie jest wykonywane, decyduje o jakości światła i otoczeniu fotografowanego obiektu.

Photoshop jest programem pozwalającym na pracę tylko w dwóch wymiarach: X (poziom) i Y (pion). Trzeci wymiar, nieobecny w Photoshopie, to Z (głębia). Dopóki zdjęcie nie zostanie wykonane, możemy z tego wymiaru korzystać, zmieniając np. położenie aparatu lub Ĺşródeł światła. Po przeniesieniu fotografii do Photoshopa wielu z tych wizualnie ważnych parametrów nie możemy już zmienić. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze zaplanowanie i odpowiednie wykonanie fotografii.

Odpowiednie zaplanowanie i wykonanie fotografii pod kątem przyszłej obróbki znacznie ułatwia i przyśpiesza proces maskowania i komponowania. Oczywiście takie planowanie wymaga rozumienia podstawowych zasad fotografowania dotyczących doboru tła, obiektywu, kadrowania i oświetlenia. Jednak korzyści płynące z należytego przygotowania fotografii dla konkretnej kompozycji, w porównaniu z komponowaniem zdjęć już istniejących, są ogromne i wynagradzają wszelki trud.

Czynniki obiektywne

Zanim weĹşmiesz do ręki aparat i przeczyścisz obiektyw, musisz dokonać rozpoznania tak zwanych czynników obiektywnych — czyli takich, na które nie masz większego wpływu, a do których musisz się maksymalnie dostosować. Mark Beckelman radzi, jak się do tego zabrać: „Rozpocznij od tego, na co masz najmniejszy wpływ, np. od miejsca, perspektywy, rekwizytów czy oświetlenia”. Po zidentyfikowaniu czynników ograniczających musisz się do nich możliwie najlepiej dopasować, dobierając odpowiednią perspektywę, dodatkowe oświetlenie, punkt widzenia, długość ogniskowej, powiększenie itd.

Adaptacja miejsca

Kto nie lubi konstruowania papierowych samolocików i obserwowania ich płynnego lotu? Mark postanowił pójść dalej i pozwolił dzieciom poszybować na takich właśnie samolocikach nad Manhattanem (poniższa fotografia). Od razu wiedział, co musi zrobić w pierwszej kolejności — wejść na Empire State Building i wykonać zdjęcie podstawowe dla całej kompozycji (poniższa fotografia).





Po powrocie Mark wydrukował zdjęcie miasta. Ten wydruk służył mu potem jako punkt odniesienia podczas fotografowania samolocików dla dobrania właściwego kąta i perspektywy (rysunek 11.7).

Pozwólmy Markowi objaśnić ten etap jego pracy: „Podstawową sprawą było wykonanie teraz fotografii papierowych samolocików, jako że kąt, pod jakim powinny być fotografowane dzieci na samolotach wykonanych ze sklejki, był zależny od tychże właśnie fotografii. Samoloty, które wykonałem ze sklejki, miały takie same proporcje jak te wykonane z papieru. Dzięki temu perspektywę mogłem dopasować póĹşniej.

Postępując w takiej kolejności mogłem fotografować dzieci od razu pod właściwym kątem, pozostawiając sobie większą swobodę w zakresie doboru ich pozycji i ubiorów” (fotografie poniżej).



Po wykonaniu wszystkich zdjęć Mark zasiadł do Photoshopa. Rozpoczął od umieszczenia samolocików, które miały być podstawą do ulokowania dzieci (rysunek poniżej).



Dla uzyskania efektu rozmycia powielił warstwę z samolocikami i zastosował filtr Motion Blur (Poruszenie). Po obniżeniu krycia i dodaniu maski różnicującej rozmycie między dziobem a ogonem samolotu wrażenie ruchu stało się pełniejsze (rysunek poniżej).



Po umieszczeniu dzieci Mark zaznaczył odpowiednie ich fragmenty i naciskając Ctrl+j (Cmd+j — Mac OS), utworzył nową warstwę. Dzięki takiemu zabiegowi mógł teraz, przez zastosowanie filtra Motion Blur (Poruszenie) i dopasowanie krycia, spowodować rozmycie tylko zaznaczonych wcześniej obszarów, a nie całej sylwetki dziecka (rysunek poniżej).



Ostatni etap pracy nad kompozycją polegał na ociepleniu całego obrazu za pomocą warstwy wypełnienia Solid Color (Kolor kryjący), aby wytworzyć nastrój zachodu słońca oraz dodaniu odrobiny ziarnistości.

Obraz może przypomina dziecięcą zabawę, którą zresztą prezentuje, ale jego sukces polega na samym pomyśle i właściwym wykonaniu.

Adaptacja perspektywy

Obraz z rysunku poniżej to plakat fikcyjnej imprezy wydawniczej „City of Books Festival”. Pokazuje on, jak literatura mogłaby upiększyć budynki z przedmieścia Nowego Jorku. Ponieważ budynki miały stanowić integralną część plakatu, Mark rozpoczął swoją pracę od sfotografowania wielu różnych budynków i plenerów ulicznych. Następnie przystąpił do fotografowania starych książek i czytającej kobiety. Zdjęcia książek i kobiety wykonał tak, aby ich perspektywa i oświetlenie odpowiadały perspektywie i oświetleniu budynków. Każdą książkę fotografował dwukrotnie: raz w perspektywie budynku, a raz na wprost, dla uzyskania zdjęcia grzbietu książki.



Adaptacja rekwizytów

Jedną z 12 nagrodzonych prac na Międzynarodowym Konkursie Grafiki Komputerowej organizowanym przez firmę Adobe w 2003 roku był obraz Marka Beckelmana pt. „Myślenie na zewnątrz”. Sponsorowany przez Adobe Systems, Inc. oraz Photoworkshop.com obraz ten został wyłoniony spośród ponad 3000 nadesłanych prac. Autor poświęcił wiele uwagi problemowi perspektywy podczas fotografowania i potem komponowania widocznych tu mężczyzn. Czynnikiem obiektywnym był tutaj przezroczysty sześcian. Mark sfotografował go w pierwszej kolejności, aby potem wykorzystać jako punkt odniesienia dla oświetlenia i perspektywy kolejnych ujęć mężczyzny (rysunek poniżej). Każde z tych ujęć pasuje pod tym względem do powierzchni, na której zostało umieszczone.






To jest fragment z książki Wydawnictwa Helion:
Photoshop. Maskowanie i komponowanie
Kup książkę w Wydawnictwie HELION
   
Dodaj własny komentarz
Komentuj:
Podpis: Adres e-mail:
Wycinanie obiektów
Dodano: [18|06|2006]
Odwiedzin: 98455
Zmiana barwy komendą zastąp kolor (replace color)
Dodano: [5|10|2006]
Odwiedzin: 93847
Natychmiastowe usuwanie efektu czerwonych oczu
Dodano: [9|06|2006]
Odwiedzin: 62703
Instalacja dodatków w Photoshopie
Dodano: [3|06|2006]
Odwiedzin: 49261
Planowanie obrazu i fotografowanie - cz.4
Dodano: [14|09|2006]
Odwiedzin: 34431

Aktualnie osób online: 2
Najwięcej osób 369 było obecnych w dniu: 15|01|23
Wszystkie elementy graficzne oraz znaki firmowe są zastrzeżonymi znakami producentow i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych.
Fotoobrazy