Artykuły   Najpopularniejsze artykuły


O Artykule
Dodano: 14-09-2006
Ilość wyświetleń: 34427
Ocena artykułu: 2.8/5
calacalacalapustapusta

Planowanie obrazu i fotografowanie - cz.4

Światło

Fotografia wywodzi swą nazwę od greckiego słowa phos (światło) — nie bez powodu. Światło jest podstawą fotografii i jest przez nią na różne sposoby wykorzystywane. Zmienia się ono wraz ze zmianą pory dnia i roku, co widać na rysunkach poniżej. Pokazana tu scena została sfotografowana w okresie sześciu miesięcy wczesnym rankiem, w południe i póĹşnym wieczorem oraz w różnych warunkach pogodowych.





Jakość światła

Uwzględniając fakt, że światło słoneczne zmienia się w ciągu dnia, możemy określić następujące czynniki, od których zależy oświetlenie fotografowanej sceny:

• Intensywność. Od niezwykle silnego, w południe bezchmurnego dnia, po nikłe światło zmierzchu — tak zmienna intensywność wymusza odpowiednie ustawianie ekspozycji i decyduje o klimacie i nastroju fotografii.

• Rozmiar i odległość. Porównaj dzień pochmurny ze słonecznym. Niebo pokryte szczelnie chmurami stanowi największe z możliwych Ĺşródeł światła, dające rozproszone i miękkie cienie. Z kolei słońce w południe bezchmurnego dnia jest najmniejszym Ĺşródłem światła tworzącym cienie mocne i ostro zarysowane. Im mniejsza odległość Ĺşródła od obiektu, tym większy staje się jego rozmiar w relacji do obiektu i tym łagodniejsze oświetlenie oraz cienie (pierwszy z rysunków poniżej). Odsuwanie światła od obiektu wywołuje efekt odwrotny (drugi z rysunków poniżej).



• Kierunek. Kąt i kierunek decydują o długości i położeniu cienia. Światło padające pod małym kątem podkreśla teksturę i tworzy długie, dodające dramaturgii cienie (rysunki poniżej). Z kolei jeżeli pada pod dużym kątem, to powoduje „spłaszczenie” obiektu i tworzy krótkie, ostre cienie.

• Kolor. Delikatny róż letniego wczesnego poranka, intensywny błękit bezchmurnego nieba czy spektakularny zimowy zachód słońca to kilka przykładów z całego bogactwa kolorów światła naturalnego. Kolor światła określa się, podając jego temperaturę barwową wyrażoną w kelwinach. Otoczenie również ma wpływ na barwę obiektu poprzez światło odbite — ilustrują to rysunki poniżej.



• Liczba Ĺşródeł. Zawodowy fotograf stosuje co najmniej trzy Ĺşródła światła: główne, wypełniające i tylne. Światło główne jest tym, które decyduje o prawidłowej ekspozycji. Wypełniające — oświetla tę część obiektu, której nie oświetla światło główne. Jego Ĺşródłem najczęściej jest biały lub srebrny ekran odbijający światło główne w odpowiednim kierunku. Światło tylne stosuje się dla oddzielenia obiektu od tła.

Na jakość światła ma także wpływ wysokość nad poziomem morza, wilgotność względna, przejrzystość powietrza, pora roku oraz lokalne warunki geograficzne, takie jak góry, zbiorniki wodne, roślinność. Obiekt może być oświetlony delikatnie lub bardzo intensywnie — jest to ważny aspekt, jaki należy uwzględnić podczas prewizualizacji i planowania kompozycji. Dokonując adaptacji takich czynników obiektywnych jak środowisko czy rekwizyt, należy dokładnie przestudiować światło w istniejącym już obrazie i dopasować do niego oświetlenie nowych obiektów podczas ich fotografowania.

Sztuka dobrego oświetlania

Widoczny na rysunku poniżej efekt „oderwanego płata” jest rezultatem złożenia pięciu ekspozycji. Problemem było tutaj oświetlenie elementów przezroczystych i nieprzezroczystych oraz uzyskanie efektu zrywania obudowy z komputera Apple G5. Rysunek 11.29 pokazuje kolejne fazy oświetlenia. Każda ekspozycja wykonywana była tak, aby uzyskać najlepsze oświetlenie jednego elementu komputera. Oświetlenie studyjne polega na częściowym dodawaniu, częściowym odejmowaniu i odchylaniu promieni światła. Służą do tego odpowiednie ekrany i kartony zwane blendami i gobo.





Drugi aspekt tego obrazu to zerwana obudowa, której oczywiście nikt w ten sposób nie zdejmuje. Po zdjęciu bocznego panelu Mark przykleił odpowiednio wygięty arkusz kartonu, tak jak pokazuje to rysunek kolejny. Charakterystyczny dla komputera kolor karton uzyskał dopiero w Photoshopie. Sfotografowanie go we właściwej pozycji i razem z komputerem pozwoliło uchwycić naturalną grę świateł i cieni na obu tych przedmiotach. W Photoshopie wystarczyło je tylko zaakcentować. Tworzenie tak delikatnych efektów nigdy nie daje tak dobrych rezultatów, jak ich bezpośrednie sfotografowanie. Odwrócone logo firmy Apple Mark uzyskał, wykorzystując zdjęcie oryginalnej pokrywy komputera. Po odwróceniu go i obróceniu utworzył odpowiednią maskę oraz zastosował tryb mieszania Color Burn (Ściemnianie) (patrz rysunek poniżej). Wykończenie obrazu polegało na dodaniu, odpowiedniego dla zaawansowanej technologii, tła i dopracowaniu świateł za komputerem. Nie usiłuj zrobić tego z własnym komputerem — oczywiście mam na myśli taki sposób otwierania! Fotografowanie i komponowanie — jak najbardziej!



Cienie

Tam, gdzie jest światło, muszą być i cienie. Podkreślają one kształty przedmiotu i nadają całości niepowtarzalny nastrój. Im niżej zawieszony jest punkt oświetleniowy, tym cienie są dłuższe. Dlatego też najdłuższe obserwujemy zimą, a najkrótsze latem. Im bliżej równonocy, tym bardziej ich długości się wyrównują.

Dla artysty komponującego obrazy bardzo ważną kwestią jest zrozumienie, w jaki sposób światło tworzy cienie. Zwykle dąży on do uchwycenia cienia naturalnego, bo taki jest zawsze lepszy od sztucznego, utworzonego za pomocą Photoshopa.

Jak widać na rysunkach poniższych, Mark Beckelman do utworzenia cienia mężczyzny wykorzystał dwa pisaki wetknięte w kupkę piasku. Fotografowie często używają także folii fotograficznej Rosco Cinefoil służącej do modyfikowania oświetlenia. Można z niej wycinać dowolne kształty i po odpowiednim oświetleniu uzyskiwać pożądane cienie.



Na początku 2002 roku wypłynęła na światło dzienna afera korupcyjna Arthura Andersona w firmie Enron. Redakcja „Business Week” poprosiła Marka Beckelmana o wykonanie fotograficznej ilustracji do artykułu z okładki „Accounting in Crisis: What’s to Be Done?”. Opierając się na obrazie M.C. Eschera „Drawing Hands”, Mark zaproponował obraz, w którym jedna ręka zapisuje coś w księdze rachunkowej, druga zaś wymazuje to, co przed chwilą zostało zapisane. Szkic tego projektu wykonany dla dyrektora artystycznego przedstawia poniższy rysunek.



Mark podzielił obraz na cztery części — księgę achunkową, tło oraz dwie dłonie. Chcąc uzyskać realistyczne cienie, musiał zapewnić spójność kierunku i jakości oświetlenia. Ĺšródłem głównego światła był zestaw oświetleniowy Chimera o dużych rozmiarach dający miękkie, otaczające światło z rozproszonymi cieniami. Światło wypełniające i konturowe zostało dobrane tak, aby prawidłowo zarysować kształt dłoni. Przez sfotografowanie na białym tle każdej dłoni z osobna Mark uzyskał więcej swobody w póĹşniejszym działaniu, niż gdyby od razu uchwycił je razem na tle księgi rachunkowej. Po umieszczeniu rąk oraz cieni na osobnych warstwach Mark mógł użyć trybów mieszania Multiply (Mnożenie) dla cieni (patrz poniższe rysunki) oraz Normal (Zwykły) dla dłoni. Maska warstwy pokryta odpowiednim gradientem pozwoliła wtopić dłonie w księgę rachunkową, a warstwą zieleni z trybem Color (Kolor) dopasował kolor dłoni do koloru księgi (rysuneki poniżej).



Dobór tła

Natura fotografowanego przedmiotu (jego powierzchnia, kształt, charakter krawędzi) wraz z otoczeniem, w jakim ma on być umieszczony, determinują dobór najlepszego rodzaju tła. Oto kilka wskazówek związanych z tym tematem:

• Tło powinno kontrastować z przedmiotem zdjęcia, nie powodując jego zabarwienia ani odbłysków.

• Delikatne i jasne przedmioty powinny być fotografowane na tle białym lub szarym, ewentualnie w kolorze otoczenia, w jakim mają się ostatecznie znaleĹşć.

• Ciemne przedmioty mogą być fotografowane na białym podkładzie, należy jednak uważać, aby nie prześwietlić tła. Zbyt mocne oświetlenie może spowodować powstanie otoczki wokół obiektu, utrudniającej maskowanie i komponowanie.

• Obiekty odbijające i przepuszczające światło najlepiej fotografować na tle w kolorze otoczenia, w jakim zostaną ostatecznie umieszczone. Otoczenie zawsze pozostawia swój ślad na fotografowanym obiekcie.

• Im delikatniejsze szczegóły mają być zachowane, tym większą uwagę należy przykładać do oświetlenia tylnego, aby precyzyjnie oddzielić obiekt od tła.

• W przypadku takich obiektów jak włosy, dym i ciecze najlepiej używać techniki green screen i odpowiednich rozszerzeń Photoshopa. Metody te zostały dokładnie opisane w rozdziale 10., „Zaznaczanie przezroczystości i techniki green screen”.

• Należy unikać podkładów z teksturą oraz nierównomiernie oświetlonych. Obydwa te rodzaje tła utrudniają obrysowywanie przedmiotu.

• Nie należy ustawiać modeli lub rekwizytów zbyt blisko tła.

Im większy ma być format końcowej odbitki i im bardziej krytyczne będzie spojrzenie odbiorcy, tym ważniejsze staje się stosowanie powyższych porad.

Przegląd dodatkowego wyposażenia

Nie umiem nawet wyrazić, jak wielce istotnym elementem jest solidny statyw zapewniający stabilność aparatu. Jest on szczególnie ważny przy wielokrotnym fotografowania tego samego obiektu, jak w przypadku zdjęć komputera G5.

Podczas pracy w studio obecność sprzętu oświetleniowego jest zagwarantowana. Pierwszą decyzją, którą trzeba podjąć, jest określenie, jakiego rodzaju światła należy użyć: czy ma to być światło żarowe (lampy wolframowe dające ciągłe światło) czy też stroboskopowe (lampy wyładowcze o dużej intensywności). Wybór uzależniony jest od sposobu oraz przedmiotu pracy. Większość studyjnych fotografów używa lamp błyskowych. Przed podjęciem decyzji proponuję odwiedzić kilka profesjonalnych pracowni fotograficznych lub zapisać się na kurs oświetlenia studyjnego.

Studia fotograficzne są często w połowie także warsztatami stolarskimi. Wielu najlepszych fotografów zajmujących się komponowaniem obrazów własnoręcznie wykonuje modele i dekoracje lub współpracuje ze specjalistami w tej dziedzinie. Fotograficy są z natury majsterkowiczami — budują przestrzenne konstrukcje i modele dla rozwiązania określonego problemu, co zawsze daje lepsze rezultaty niż próby wykonania tego w samym Photoshopie.

Jeżeli jeszcze go nie posiadasz, zakup czym prędzej wzornik Macbeth ColorChecker (dostępny w rozmiarach 8,5 na 11 cali oraz 3,25 na 2,25 cala). Jest to tablica testowa składająca się z 24 kwadratów we wzorcowych kolorach. Wiele z nich odpowiada barwom obiektów o szczególnym znaczeniu, takim jak skóra, liście, błękitne niebo. Oprócz tego, że wzorcowe kolory są identyczne z ich rzeczywistymi odpowiednikami, to na dodatek odbijają światło w całym widzialnym zakresie dokładnie w taki sam sposób. Dzięki tej unikalnej właściwości, barwy kwadratów będą odpowiadać kolorom naturalnych obiektów w różnych warunkach oświetleniowych i prawie wszystkich procesach reprodukcji kolorów. Oznacza to, że możesz robić zdjęcia w każdych warunkach, a dzięki wzornikowi Macbeth ColorChecker będą one miały zawsze naturalne kolory.

Wykonując zdjęcia w formacie RAW, sfotografuj wzornik w tym samym oświetleniu co rekwizyt i otwórz plik ze zdjęciem w Adobe Camera RAW (rysunki poniżej). Użyj kroplomierza White Balance (Balans bieli) i kliknij drugi jasnoszary kwadrat (rysonki poniżej), aby zbalansować kolory do neutralnego. Dodatkowe ustawienia dopasuj odpowiednio do dalszej obróbki zdjęcia.





Aby zastosować te ustawienia do zdjęć zrobionych w identycznym świetle, kliknij mały trójkąt znajdujący się na prawo od menu rozwijanego Settings (Ustawienia) i zapisz je pod jakąś sensowną nazwą. Po otworzeniu pozostałych zdjęć wystarczy wybrać z tego menu odpowiednią pozycję, aby szybko przywołać właściwe dla nich ustawienia.

Podobny efekt można uzyskać, korzystając z polecenia Automate/Apply Camera RAW (Automatyzuj/Zastosuj ustawienia Camera RAW) okna File Browser (Przeglądarka plików). Spowoduje to aktualizację zdjęć bezpośrednio z przeglądarki plików. Więcej informacji o obsłudze Adobe Camera RAW znaleĹşć można w książce Bruce’a Frasera „Real World Camera Raw with Adobe Photoshop” (wydawnictwo Peachpit Press).

Pragnieniem fotografa zawsze będą próby z nowymi obiektywami, eksperymenty z oświetleniem, stosowaniem różnych filtrów. Aby poszerzyć wiedzę na tematy związane z fotografią (planowanie ekspozycji, osprzęt fotograficzny, komponowanie obrazu, techniki „ciemni cyfrowej”, zarządzanie kolorem w całym procesie tworzenia obrazu), odsyłam do mojej książki „Real World Digital Photography, Second Edition” (wydawnictwo Peachpit Press).




To jest fragment z książki Wydawnictwa Helion:
Photoshop. Maskowanie i komponowanie
Kup książkę w Wydawnictwie HELION
Komentarze [43]

Ascemnesygymn [31 Pałdziernik 2009, 09:31]
По моему мнению Вы ошбиаетесь. Предлагаю это обсудить. Пишите мне в PM.

Foutiouse [10 Lipiec 2009, 19:02]
Компания ищет участников опросов Оплата труда высокая. Более подробно на uxxicom. com или http://www.uxxicom.com/

MoobiaByday [9 Lipiec 2009, 22:40]
Работа по совместительству.Компания ищет специалистов . Знание и наличие компьютера обязательно. Более подробно на uxxicom. com или http://www.uxxicom.com/ Вакансии Дополнительный доход Работа Удалённая работа

hoockoupt [29 Czerwiec 2009, 22:30]
Требуются торговые представители по продаже фильтров для воды. Комиссия от 21 до 51 %. Развиваем сеть представителей по России и странам СНГ. От Вас резюме на gold.formula.water@gmail.com

Foutiouse [29 Czerwiec 2009, 19:00]
Фирма ищет участников опросов Оплата труда высокая. Более подробно на uxxicom. com или http://www.uxxicom.com/

Anonim [29 Czerwiec 2009, 15:43]
Отмой себе денег. Обучение бизнесу. Подробно на http://zezz.ru/

unforianoreZazel [22 Czerwiec 2009, 13:06]
Работа удалённая.Фирма ищет специалистов . Знание и наличие компьютера обязательно. Более подробно на uxxicom. com или http://www.uxxicom.com/ Вакансии Дополнительный доход Работа Удалённая работа

prainepsist [12 Czerwiec 2009, 13:37]
Коли все миром вздохнут, и до царя слухи дойдут. В подполье осот бородой трясет (хрен). Скоро, так спасибо; а споро, так и два. Полечат, авось даст бог и помрет. Приказная строка, приказный крючок. Язык мой - враг мой: прежде ума (наперед ума) глаголет. У него глаза в затылке. Для очистки бумаги. Для порядку. в убожестве других осуждает. Велик бы детина, да дешев. Больному все горько. Больному и мед горько. Без солнышка нельзя пробыть, без милого нельзя прожить. Ссора до добра не доводит. Дурака учить, что на воде писать. (корова: туловище, ноги, вымя, глаза). Дороже себя. И нас-то продать, так этого не купить. посреди этих городов). Кто в великий четверток легко и рано встает, встает рано во весь год. На волка поклеп, а зайцы кобылу съели. Горький (огорченный) песни не слушает. Так путает, что и сам дороги домой не найдет. Отдать задаром. Взять (Купить) задаром (за ничто, за шаль, напочем). не долее, сколько нужно, чтоб прочитать "Отче наш", "Богородицу" и Семеро одного не ждут. Никто от миру не прочь. Не в бровь, а в самый (а прямо в) глаз. Сидя на колесе, гляди под колесо! Строгий закон виноватых творит (или: велику вину творит). Дери лыко, поколе дерется (пока не залубенело). Ртом глядит, ничего не слышит. Гости незваные, низовые, подломили сени новые. http://www.e-infiniti.ru/11.html Сухой март, а май мокрый делают хлеб добрый. Бух да бух, что сомина на плесу (что выпь на болоте). Просит осетр дождя, в Волге лежа. Хвалынцы - головорезы. Сызранцы - ухорезы. Долгов, что блох - не оберешься. Душа с богом беседует. Душа пузыри пускает (отрыгается). Скажешь на ноготок, а перескажут (вырастет) с локоток. За богом молитва, за царем служба, не пропадает. Это диковиннее кукушечьего гнезда. Голому разбой не страшен. За голым гнать - нечего снять. Доля во времен\'и живет, бездолье в безврем\'янье. Станут люди смеяться, и мы посмеемся. Бог не даст - нигде не возьмешь. Легко, что дурню под гору (т. е. под гору вскачь а в гору, хоть Все мы под богом ходим. Держать в исправности пожарные снаряды - искушать бога (почему Смерть берет расплохом. Смерть нахрапом берет. Рукой подать (т. е. близко). Соболь не куница бежит да дрожит, а серая овечка лежит да пышет. За казной, что за стеной (т. е. казенный долг не выходишь). Черны ручки, да бела копеечка. Мыло серо, да моет бело. армянина - два полтавских дворянина. Сто\'ит столб: на столбу цвет, под цветами котел, над цветами орел: Во всяком худе не без добра. Все на свете к лучшему. Какова богата опока на деревьях, таков цвет будет на хлебе. Кого мимо, а кого и в рыло. Ел бы мясо, да в зубах вязнет (или: завязло). Платье черненько, да совесть беленька. При переходе в новый дом наперед пускают ночевать кошку и петуха. Лыком сшит, оборничком подпоясан. http://www.federiko-garsia-lorka.ru/81.html шло под Казань и побито в порогах черемисами). Кто бабушке не внук, кто молод не бывал? Овсяно зернышко попало волку в горлышко. Ласточка день начинает, а соловей вечер кончает. Упал, так целуй мать сыру землю, да становись на ноги! Его все знают, как меченый грош (как щербатую деньгу, как рябую Пойду в баню черным, из бани выйду красным (рак). Век мой впереди, век мой назади, а на руке нет ничего. Чья бы ни рычала, да своя-то бы молчала (говорят о бранчливой жене). Сердитому палка найдется. Сердитый найдет палку. Стоит мальчик, скривя пальчик (крюк). Спать, так спать, а не спать, так вставать. На ветер живота не напасешься, на смерть детей не нарожаешься. Горько, горько, а еще бы столько (т. е. пожить). И знать по цвету (хлеб), что идет к мату. Со всего свету не собрать цвету. Всего света не захватишь. У царя руки долги (т. е. сила). Царский глаз далече сягает. До трех дней, до первого спаса, и после крещенья, белья не прут. Авось небосю родной брат (или: набитый брат). Много хороших, да милого (милой) нет. Молчит, как стена (как пень, как воды в рот набрал). не об одной голове, или: не одной головой свет стоит). Ногой дрягает - деньги отказывает. Гуртовая копейка виднее. Горшок со щами на ухвате передать. Живут же люди неправдой, так и нам не лопнуть стать. Затворяй ворота, пока улица пуста! Наука в лес не ходит. Досужество дороже досуга. С пальцем девять! (Острота при подаче кому руки.) Старая лиса рыльцем роет, а хвостом след заметает.

hietrilillami [12 Czerwiec 2009, 12:20]
В Москве все найдешь, кроме птичьего молока. Не всякое слово пословица. На всякое слово есть пословица. Дворянский сын, что ногайский конь: умирает, так хоть ногой дрягает. Палом палит. Пором прет. Поедом ест. Хоть лыком шит, да сосед. Соседа держись. Когда у Ивашки белая рубашка, тогда у Ивашки и праздник. Завтра вор авоська обманет, в лес уйдет. Я любить не люблю, отказать не могу (не хочу). Вранье, что дранье (драный тес): того гляди руку занозишь. Подстреленного сокола и ворона носом долбит. Печаль не красит, горе не цветит. Скоро пойдешь - беду нагонишь; тихо пойдешь - беда нагонит. Разорви тому живот, кто неправдой живет. Выменял кукушку на ястреба. Чешись конь с конем, а свинья с углом! Была бы булава, будет и голова. От смерти нет зелья. Нет ли, баушка, отмогильного зелья? Лес по дереву не плачет. Пишите письма (т. е. пропало). Не выросла та яблонька, чтоб ее черви не точили. Здоровому лечиться - наперед хромать поучиться. Просаввился еси, проварварился еси. Щипли гуся так, чтобы не кричал. Не по нашему хотенью, а по божью изволенью. серебряникам (горшок). Бей быка, что не дает молока. Разуму много, да денег нет. Наплюй сам себе на губу! С соседом дружись, а за саблю держись. Сидела (или: Служила) сорок лет, высидела сорок реп, да и тех нет. http://www.astrologic-cafe.ru/96.html Войну хорошо слышать, да тяжело видеть. День иноходит, а два со двора не сходит (о щегольской лошади, негодной Июль, август, сентябрь - каторга, да после будет мятовка. За это дело ответит грешное тело (а не душа, не совесть). Последнюю рубаху с мужика сымают. Петуха на канате держали, чтоб на чужую землю не ходил. (комар). В людях живал, свету видал: топор на ногу обувал, топорищем Ступай пропадать: отойди да провались! Без рук, без ног воюет (ветер). Санник да колесник (тележник), а выехать не на чем. сиденье). Жердяй, в плечах лба поуже. Дешев хлеб, коли деньги есть. В тихом омуте (болоте) черти водятся. В тихой воде омуты глубоки. Не по нас одних беда пришла, да не легче нам. Когда не поп, так и не мыкайся в ризы! Без хлеба, без соли - худая беседа. Вранья на на зуб не положишь. Лови, паук, мух, поколе ноги не ощипаны. Ни шит, ни кроен, а весь в рубцах (кочан). Каково руки родят, таково плеча носят. Нужды не увидишь, и в добре не походишь. Ни пес, ни хорт, ни выжлец. По гостям (хозяйка) таскается, своя квашня забывается. Кошка пустоймойка гостей замывала, никого не замыла. Хватил слепой спелой ягоды виндерюхи. Большому кораблю - большое плаванье. было (ум). Не запрягши, не погоняй! Наперед запряги, а там погоняй! Званые по застолу, а незваные по застолбу. http://www.hp-theory.ru/13.html Тенетник и н\'а ус садится. Из-под Костромщины шли четверы мужичины; говорили они про торги да про Еще место тепло. Еще и место не простыло. Дери лыко, поколе дерется (пока не залубенело). Мологжане - коноводы (т. е. управляют коноводками по Волге). Крестьяне в лес не ходят. Леший бесится. Скорое кушанье - толокно: замеси, да и в рот понеси. На ниве потей, в клети молись, с голоду не помрешь. Поп, человек соборованный, вдовец, холостяк, вдова, девка - недобрая братства Новгорода и Пскова в XIV веке). Нес черт грибы в коробе, да рассыпал по бору: и выросли однодворцы. Стоит поп, разинувши рот (овин). Догадка не хуже (дороже, лучше, стоит) разума. Два братца пошли в воду (в рай) купаться (ведра). Он и богу-то норовит угодить на чужой счет. У меня, брат, уж давненько темечко окрепло. Хоть в нитку избожись, не поверю. Раздень меня, разуй меня, уложи меня, покрой меня, переверни меня, Из нета ничего не скроишь (или: не выкроишь). От него ладаном пахнет. Он на ладан дышит. Неудачлив рожей. Тупицею вытесан. В п\'одполье, подп\'олье лежит пирог с морковью: есть хочется, да Не кашляй! Муж дома. Нишни! Старый на печи. Лукерии комарницы: появляются комары. За очи только яйца торгуют. За глаза только калач купить: не Хлопай глазами, не вороши руками! У меня лакеи все были Мокеи; а ныне Мокею самому пришлось в лакеи. Ближняя хаянка лучше дальней хваленки. Не встанет свеча перед богом, а встанет душа. Человек по сердцу - половина венца.

hietrilillami [11 Czerwiec 2009, 01:26]
легко сделать). Три жены имел, а ото всех беды терпел. Ты под конец, я под другой (т. е. вместе, дружно). Француз (поляк) боек, а русский стоек. Всякому зерну своя борозда (своя лунка). мимо меня)? Лошадь храпит - ко вьюге. Хоть хлеба краюшка да пшена четверушка, от ласкова хозяина и то Малые дети не дают спать, большие не дают дышать. Ехать на блинки (первое посещение молодыми тещи). Вашим пожиткам дай бог нажитки (прибытки). пой! Смерть одна, да болезней тьма. Боль отбудешь - и так помрешь. старинным поединкам). С\'урово, не гладко, и смотреть на него гадко. Смирна и надолба. И надолба добрый человек. Не бравшись за топор, избы не срубишь. Не всякому слуху верь. Не всякому аттестату верь. Есть свято, с липы снято; по краешкам ремешки (по краям тпрусеньки), а Чужая душа - загадка. Чужая душа - потемки. острием к тебе, замышляет враг. Дома не лежу, а в гостях не стою (там работаю, тут гуляю). Баба, что мешок: что положишь, то и несет. белый свет (то же). Вор не брат, а потаскуха не сестра. В игре да в попутье людей узнают. Кто в великий четверток легко и рано встает, встает рано во весь год. Кому жениться, тому и ночь не спится. Набалуешь (или: Нав\'адишь) овцу - не хуже козы. Желудок не овчина: его не выворотишь. http://www.osteoartrit.ru/43.html Высоко замахнулся, да низко стегнул. Бесконный и в Цареграде пеш. Сороку взять - щекотлива; ворону взять - картавита; взять ли, не взять Чье пью да ем (или: Чей хлеб ем), того и вем. Чох на правду. Спица в нос, не велика - с перст (на чиханье). В чем душа держится. Краше в гроб кладут. Ласковое слово лучше мягкого пирога. Его хлебом (или: калачом) не корми, а сделай то и то. Вдоветь - вдовье (вдовью честь) терпеть. Два бога увязло, пришел Спас да Миколе в глаз (пробои, замок и ключ). Старый муж ворчит-журит, раздевать, разувать велит. Друг на дружку, а все на Петрушку. Дураку что глупо, то и потешно (то и любо). Наложить на кого руку. Загрести кого (что) под свою лапу. Не носить плаченого, не видать злаченого. Попал, как черт в рукомойник (из сказания "Инок в лесу"). У наших у ворот всегда хоровод. Бог поможет, и купца пошлет. своевольника). Меньшой сын на корню сидит (в крестьянстве - наследует домом). Друга узнать - вместе пуд (куль) соли съесть. Тонул - топор сулил; вытащили - и топорища жаль. Он куда хочешь без мыла влезет. Правда твоя, правда, а ну-тка, ложись! По весу первого куриного яйца весной заключают об урожае. Потчевать потчуй, а неволить не неволь. Гостю честь, коли воля есть. Кто неправдой живет, тог бог убьет. Дождь на молодых - счастье. Дождливое лето хуже осени. Иерусалим есть пуп земли. http://www.farmacevtic.ru/42.html Мертвой и живой воды добыть. Кто меньше толкует, тот меньше тоскует. Он тут не весь: половина его в земле есть (т. е. деньги зарыты). Он как красное яичко. У него и рука смеется и нога смеется. Шутить шути, а хлеба купи (а долг плати). В накладе волен бог, а в убытке батюшка (говорит сын, торгуя за отца). Шел молодец по Пресне, да свалился. Ахал бы дядя, на себя глядя. Добро сыплешь и не подберешь. челом ударить. Что нахохлился? аль ворога чуешь? Нахохлишься - букой прослывешь. Указчика в ящик, по самый хрящик. Указчику чирий за щеку. #СУЩНОСТЬ - НАРУЖНОСТЬ Что ступит, то соврет. Что слово, то и ложь. Сварливая жена в доме пожар. Аред, да скаред, да третья ржа. Об нем песни напевают, сказки сказывают. Вчуже хороши смешки. Поколе до сердца не дойдет, все смешно. То и вина, что попался. В уйме (чернолесье) не без зверя, в людях не без лиха. Слава богу, не без доли: хлеба нету, так дети есть. Мальчик с пальчик. Мальчишко с пальчишко. Бабушке - один только дедушка не внук. Дьяконство - боярство, поповство - холопство. Кругом головы, да в пазуху. Человек (или: кто) с лихостию, а бог с милостию. старину сымали на торгу шапку, тот был опозорен навек и лишался всякой Когда стала любовь сознавать, тогда стал и милый отставать. Заставили нашего брата чай без сахару пить. В пусте городе и сидни д\'ороги. Жена мужа любила: в тюрьме место купила.

  1 / 5
Dodaj własny komentarz
Komentuj:
Podpis: Adres e-mail:
Wycinanie obiektów
Dodano: [18|06|2006]
Odwiedzin: 98451
Zmiana barwy komendą zastąp kolor (replace color)
Dodano: [5|10|2006]
Odwiedzin: 93839
Natychmiastowe usuwanie efektu czerwonych oczu
Dodano: [9|06|2006]
Odwiedzin: 62702
Instalacja dodatków w Photoshopie
Dodano: [3|06|2006]
Odwiedzin: 49259
Planowanie obrazu i fotografowanie - cz.4
Dodano: [14|09|2006]
Odwiedzin: 34427

Aktualnie osób online: 3
Najwięcej osób 369 było obecnych w dniu: 15|01|23
Wszystkie elementy graficzne oraz znaki firmowe są zastrzeżonymi znakami producentow i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych.
Fotoobrazy