Tutoriale   Najpopularniejsze tutoriale


O tutorialu
Dodano: 12-05-2006
Trudność: Łatwe
Ilość wyświetleń: 18007
Ocena artykułu: 2.6/5
calacalapolowapustapusta

Separacja zdjęć intensywnie czerwonych obiektów

Zdjęcia przedstawiające obiekt w intensywnej czerwieni zawsze sprawiają kłopot przy konwersji z modelu RGB do CMYK. Czerwienie zawierające subtelne szczegóły są niesforne jak dziki mustang - w trybie RGB wyglądają wspaniale a po konwersji stają się jednolitą czerwoną plamą. Dzieje się tak dlatego, że kanał cyjanu w modelu CMYK, będący odpowiednikiem kanału czerwonego [R] w RGB, niezależnie od tego jak ustawimy opcje separacji, często bywa uboższy w szczegóły (szczególnie w ćwierćtonach) od swego „czerwonego brata” w RGB. Ale możemy (trzymając się nadal terminologii Dzikiego Zachodu) te czerwienie „ujeĹşdzić”. Trzeba sprawić aby zachowały zarazem intensywność i szczegóły. Howg! Tylko jak to zrobić, skoro coś intensywnie czerwonego w CMYK składa się ze 100% magenty oraz 100% żółtego i w tej ilości farb nie może już być bardziej lub mniej czerwone? W tym momencie wszystko zależy od koloru przeciwstawnego, inaczej zwanego kolorem niechcianym. Przeciwstawny kolor to właśnie cyjan - w większości bezpośrednich separacji słaby, o niskim kontraście. Należy wzmocnić jego kontrast i zwiększyć ilość szczegółów. Najlepiej wziąć to z kanału czerwonego, bo jest idealne.



Intensywnie czerwone przedmioty można spotkać często w katalogach lampek wiadomego przeznaczenia. Oto jedna znich (powiększ kliknięciem na obrazek). Tego typu zdjęcie potrafi doprowadzić do łez osobę przygotowującą je do druku. Zdjęcie po prawej pokazuje jak przy bezpośredniej konwersji do CMYK tracimy delikatne detale odbić świetlnych w centralnej części. Poniżej widać różnicę pomiędzy kanałem Red [lewy] a Cyjanem [prawy].



Zaznaczyłem w palecie kanałów tylko kanał Red. Selekcją [Ctrl+A] zebrałem i przekopiowałem [Ctrl+C] jego zawartość do kanału Cyjan w rozseparowanej kopii obrazka. Należy sprawdzić także pozostałe kanały w RGB czy nie są bardziej dynamiczne od swoich odpowiedników w CMY. Tak samo postąpiłem z kanałem Zielonym (po lewej) zawierającym więcej szczegółów, który przeniosłem do Magenty (po prawej).



Należy dodać, że nie zawsze jest potrzeba kopiowania całego kanału. Czasem wystarczy poleceniem Apply Imeage (Nadaj obrazek) wzmocnić osłabiony kanał separacji kanałem modelu addytywnego (z zakresu RGB), wybierając odpowiedni tryb (często Multiply lub Overlay) i siłę nałożenia.

Następnie do kanałów (w kolejności od lewej) C, M, Y zastosowałem poniższe krzywe w celu poprawiena kontrastu w odpowiednich miejscach (poza żółtym gdzie został obniżony), wyciąg czarnego pozostawiając bez zmian.



Narzędziem Dodge Tool [O] rozjaśniłem niejscowo kanał magenty tylko w obrębie metalowej pokrywki aby przybliżyć jej barwę do oryginalnej „złotawej”. Całość wyostrzyłem stosując filtr Unsharp Mask a następnie ograniczając zastosowanie filtrem Fade (Zanik) tylko do Luminosity (Jasności). Można narzędziem Sharpen Tool [R] z ustawionym trybem na Luminosity wyostrzać jeszcze punktowo rozbłyski świetlne. Należy uważać aby nie przesadzić. Efekt końcowy (pierwszy z prawej) prezentuje się poniżej w zestawieniu z - od lewej: oryginałem i separacją bezpośrednią. Proszę o zwrócenie uwagi na jakość detali w refleksach świetlnych.



Autor: Artur Adamski
Komentarze [1]

Yaroo [25 Lipiec 2007, 14:02]
nawet, nawet :D

   
Dodaj własny komentarz
Komentuj:
Podpis: Adres e-mail:
Plakat krainy mroku
Dodano: [2|09|2006]
Odwiedzin: 211830
CYFROWE ZDĘCIE - kompozycja fotograficzna
Dodano: [20|10|2006]
Odwiedzin: 160087
Realistyczne gwiezdne pole
Dodano: [11|07|2006]
Odwiedzin: 138524
Tekst w potoku ognia
Dodano: [18|06|2006]
Odwiedzin: 108491
Realistyczna fryzura
Dodano: [8|06|2006]
Odwiedzin: 98574

Aktualnie osób online: 3
Najwięcej osób 369 było obecnych w dniu: 15|01|23
Wszystkie elementy graficzne oraz znaki firmowe są zastrzeżonymi znakami producentow i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych.
Fotoobrazy