Artykuły   Najpopularniejsze artykuły


O Artykule
Dodano: 13-09-2006
Ilość wyświetleń: 4842
Ocena artykułu: 3.5/5
calacalacalapolowapusta

Planowanie obrazu i fotografowanie - cz.1

Zawodowy fotograf, grafik czy ilustrator często otrzymuje zlecenie wykonania fotografii lub obrazu wyrażającego intencje zamawiającego. Czasem klient dostarcza szkice i dokładnie określa swoje wymagania, a innym razem pozostawia pełną swobodę w opracowaniu pomysłu. Artysta prezentuje w swych pracach własne idee w sposób zupełnie dowolny. Zarówno artysta, jak i profesjonalista realizujący zlecenie powinni swoje dzieło dokładnie zaplanować, począwszy od koncepcji poprzez wykonanie odpowiednich fotografii i skomponowanie obrazu w Photoshopie aż po nadanie mu ostatecznej formy.

W niniejszym artykule postaram się przybliżyć nieco zagadnienia związane z planowaniem procesu realizacyjnego. Czytając go, dowiesz się, jak:

• planować i realizować obraz,
• wykonywać zdjęcia przeznaczone do kompozycji,
• realizować podstawowe zasady fotografowania,
• operować światłem i cieniem.

Realizacja obrazu

Po wypracowaniu koncepcji obrazu przychodzi czas na jej realizację. Jest to praktyczna i niezmiernie ważna faza tworzenia, podczas której musimy podejmować decyzje prowadzące do zamierzonego celu, uwzględniając po drodze wszystkie ograniczenia dotyczące czasu, lokalizacji, finansów i naszych indywidualnych umiejętności. Tworzenie w warunkach ograniczonych możliwości jest na pewno bardziej satysfakcjonujące i owocne niż ciągłe myślenie o tym, co jest nieosiągalne i czego nie da się zrobić. Z ograniczeniami nie należy walczyć, ale raczej przyjąć je jako z góry ustalone parametry, w obrębie których możemy się poruszać.

Planowanie obrazu

Wybierając się na dłuższą wycieczkę, zwykle odpowiednio się do niej przygotowujemy. W zależności od tego, dokąd się wybieramy i na jak długo, kompletujemy swój bagaż. Ja zawsze sporządzam wcześniej listę rzeczy, które powinnam zabrać: paszport, bilety, odpowiednią ilość i rodzaj odzieży, sprzęt fotograficzny itp. Wyruszając, jestem spokojna, że o niczym nie zapomniałam i mogę w pełni korzystać z przyjemności podróżowania.

Planowanie obrazu jest tak samo ważne jak planowanie podróży do odległych i egzotycznych miejsc. Im lepiej zaplanujemy i przygotujemy proces realizacji, tym mniej decyzji kompromisowych będziemy musieli póĹşniej podejmować. Staranne planowanie zawsze owocuje lepszymi obrazami.

Podstawowe pytanie, na które musimy sobie odpowiedzieć, przystępując do planowania obrazu, brzmi następująco: jakie warunki musi spełniać nasz obraz? Praktyczne aspekty odpowiedzi na to pytanie nakładają rozmaite ograniczenia, które musimy uwzględnić podczas planowania kolejnych etapów pracy. Przyjrzyjmy się teraz bliżej tym warunkom.

Wygląd, wrażenie i styl

Jak ma wyglądać ostateczna wersja obrazu? Jego tematyka i wygląd powinny odzwierciedlać pierwotną koncepcję. Planując swoje obrazy, zwykle stawiam sobie następujące pytania:

• Czy obraz ma być kolorowy czy czarno-biały?
• W jakim stylu powinien być utrzymany?
• Jakie mają być jego rozmiary i format?
• Jakie będzie przeznaczenie obrazu?
• Czy będzie to obraz jednostkowy czy też będzie częścią serii?

Są to bardzo ważne pytania, na które należy sobie odpowiedzieć jeszcze przed przystąpieniem do robienia zdjęć, bądĹş zgromadzenia elementów kompozycji.

Ansel Adams wraz z Edwardem Estonem rozwinęli ideę „prewizualizacji” polegającej na dokładnym wyobrażeniu sobie finalnego wyglądu odbitki jeszcze przed wykonaniem zdjęcia. Ostateczny jej wygląd i wrażenie, jakie ma wywierać, pociągały za sobą odpowiednie ustawienia ekspozycji, czasu wywoływania oraz pozostałych zabiegów w ciemni.

Podobnie w procesie kręcenia filmów prewizualizacja jest ważnym elementem, na którym bazuje się, ustalając harmonogram produkcji. Polega ona tutaj na komputerowym wygenerowaniu sceny, a nie tylko prostym zapisku w scenariuszu lub storyboardzie. Pozwala reżyserowi, operatorom i specjalistom od efektów komputerowych na eksperymenty m.in. z ustawieniem kamery, jej ruchem czy też rozlokowaniem filmowanych podmiotów. Umożliwia wyobrażenie kształtu oraz wrażenia, jakie będzie sprawiać końcowa scena. Oczywistym wydaje się fakt, że dużo łatwiej i oszczędniej jest dokładnie przemyśleć ujęcia jeszcze przed skompletowaniem obsady i ustaleniem lokalizacji zdjęć. Najlepiej zaplanować wszystko, zanim na przykład kilka tysięcy wynajętych statystów stojących wokół reżysera i operatora będzie czekać na podjęcie przez nich decyzji.

Na etapie postprodukcji filmu montażysta musi być w stanie wyobrazić sobie ostateczny kształt sceny. Najbardziej skomplikowane sceny mogą zawierać nawet ponad 200 elementów, które muszą być właściwie zamaskowane i wkomponowane w konkretną scenę i cały film.

Modele, rekwizyty i plenery

Czy na zdjęciu mają znajdować się ludzie? Modele muszą zostać wybrani, zarejestrowani, sfotografowani oraz, oczywiście, wynagrodzeni zgodnie z przeznaczeniem zdjęcia — wydawniczym, komercyjnym, artystycznym itp. Jeżeli jesteś początkującym fotografem, najlepiej skontaktuj się z pobliską szkołą aktorską lub agencją modeli i znajdĹş ludzi, którzy także rozpoczynają karierę. Będą mieli potrzebę zrobienia sobie dobrych zdjęć do swoich teczek. Aktorzy i modele zwykle nie mają oporów przed ustawianiem się w wyszukanych pozach, nie mają trudności z okazywaniem emocji. Będziesz potrzebował pisemnej zgody modela na udostępnienie jego wizerunku.

Czy do wykonania zdjęcia będą niezbędne rekwizyty? Jeżeli tak, to zastanów się, czy już je posiadasz czy też będziesz musiał pożyczyć, wynająć, a może kupić. Przemyśl, czy będziesz musiał je dodatkowo ubezpieczyć.

Czy fotografie będą wykonywane w studio czy będziesz korzystał z publicznych lub prywatnych plenerów? Istnieje wiele przepisów i regulacji prawnych dotyczących fotografowania w takich sytuacjach — warto się z nimi wcześniej zapoznać. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zapytaj o zgodę, zanim zaczniesz fotografować. Czy wykonanie zdjęcia będzie wymagało podróży, wizy lub szczepienia ochronnego? Przemyśl i przygotuj wszystko, zanim spakujesz szczoteczkę do zębów i torbę z aparatem.

Format, rozdzielczość i sprzęt

Istnieją liczne standardowe formaty filmów, poczynając od 35 mm, kończąc na wielkim formacie. O wyborze formatu filmu decyduje przede wszystkim rodzaj zdjęcia, które mamy wykonać. Przykładowo filmy o rozmiarach małych (35 mm) i średnich zapewniają dużą szybkość obróbki. Jednakże sprawni fotografowie potrafią z filmów wielkoformatowych uzyskać zdjęcia o lepszej jakości.
Przed przystąpieniem do pracy z aparatem cyfrowym należy dokładnie przeanalizować rozdzielczość wykonywanych zdjęć i powiązane z tym wielkości plików. Jakość zdjęć uzyskanych techniką cyfrową za pomocą aparatów o matrycach wielkości od 3 do 22 megapikseli coraz bardziej przewyższa możliwości klasycznej fotografii. Można mówić o szczęściu, jeżeli praca nie wymaga setek megabajtów danych. Jeżeli jednak konieczne będzie wykonanie zdjęć o najwyższej jakości, to warto rozważyć wypożyczenie odpowiedniego sprzętu, którego koszt zawsze można doliczyć do końcowego rachunku.

Nie pozwól, aby ograniczenia sprzętowe zubożyły styl Twoich fotografii. John Warner korzysta z 11-megapikselowego aparatu Canon 1 Ds wyposażonego w przetwornik o powierzchni pełnej klatki filmu 35 mm (2:3). Spójrz jednak na fotografie wnętrz pokazane na rysunkach poniżej. John użył w tym przypadku obiektywu Canon TS-E 24 mm typu „Shift”, który pozwala na jednoczesną regulację głębi ostrości i perspektywy. Fotografie te nie zostały oczywiście wykonane w standardowym formacie 35 mm. Wykonał kilka ujęć, które nakładały się na siebie w 20% i przy użyciu polecenia Photomerge (Łączenie obrazków) Photoshopa CS połączył je, ukazując w całej okazałości sklepienia tych pomieszczeń. Na pytanie, z jakiego miejsca zaczynał fotografowanie, czy robił to od góry, dołu, z lewej czy z prawej strony, John odpowiedział: „Zawsze zaczynam od ujęcia środkowego, które nie wymaga korekty perspektywy, a potem dopiero dolne i górne lub boczne”.





Czy posiadasz odpowiedni sprzęt? Czy też musisz kupić lub wypożyczyć dodatkowe aparaty, obiektywy, lampy albo tła? Ĺťaden profesjonalny fotograf nie wybiera się na sesję zdjęciową tylko z jednym aparatem — sprzęt może zawieść, a zdjęcia trzeba będzie robić dalej. Wszystko to należy wziąć pod uwagę. Im częściej będziesz tak postępować, tym lepsze będziesz osiągać rezultaty.

Specjalizacja i odpowiedzialność Kto zrobi zdjęcia, a kto zajmie się retuszowaniem i komponowaniem? Praca zespołowa pozwala maksymalnie wykorzystać indywidualne umiejętności każdego członka grupy. Niejedno studio fotograficzne upadło, bo jego właściciel uważał, że sam powinien robić wszystko — fotografować, operować narzędziami Photoshopa i nadawać obrazowi ostateczną formę. Jeżeli, mimo wszystko, chcesz być specjalistą od wszystkiego — fotografii, kompozyc- ji artystycznej i ogólnego zarządzania, to musisz planowaniu poświęcić więcej uwagi. Bierzesz na siebie odpowiedzialność za cały ten proces.

Fotografowanie mody wymaga zatrudnienia specjalisty od makijażu (rysunek poniżej), stylisty włosów i odzieży. Wysokiej jakości fotografia kulinarna również wymaga fachowej pomocy stylisty kulinarnego. Ci ludzie powinni być specjalistami w swoich dziedzinach — im lepszymi, tym większa szansa na dobry obraz i dobrą opinię fotografa.






To jest fragment z książki Wydawnictwa Helion:
Photoshop. Maskowanie i komponowanie
Kup książkę w Wydawnictwie HELION
   
Dodaj własny komentarz
Komentuj:
Podpis: Adres e-mail:
Wycinanie obiektów
Dodano: [18|06|2006]
Odwiedzin: 98457
Zmiana barwy komendą zastąp kolor (replace color)
Dodano: [5|10|2006]
Odwiedzin: 93848
Natychmiastowe usuwanie efektu czerwonych oczu
Dodano: [9|06|2006]
Odwiedzin: 62703
Instalacja dodatków w Photoshopie
Dodano: [3|06|2006]
Odwiedzin: 49262
Planowanie obrazu i fotografowanie - cz.4
Dodano: [14|09|2006]
Odwiedzin: 34431

Aktualnie osób online: 1
Najwięcej osób 369 było obecnych w dniu: 15|01|23
Wszystkie elementy graficzne oraz znaki firmowe są zastrzeżonymi znakami producentow i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych.
Fotoobrazy